Co to je konverzní poměr?
Konverzní poměr vyjadřuje, kolik lidí z celkového počtu návštěv udělá konverzi - hlavní konverzí na e-shopu je nejčastěji objednávka a na firemním webu poptávka.
Když mluví o konverzní poměru e-shopu, je to nejčastěji poměr, kolik lidí z celkového počtu návštěv nakoupí.
Jak na výpočet konverzního poměru?
Výpočet konverzního poměru je jednoduchý, je to (počet objednávek) děleno (počtem návštěv) a udává se v procentech, proto se hodnota vynásobí 100.
Např. konverzní poměr 5% znamená, že ze 100 návštěv vzniklo 5 objednávek.
Kde najdete konverzní poměr?
Konverzní poměr najdete v nástroji webové analytiky. Návod pro Google Analytics (universal analytics):
- v přehledech elektronického obchodu: zvolte v levém menu Analytics: Konverze - Elektronický obchod - Přehled,
- v přehledech zdrojů akvizic: zvolte v levém menu Analytics: Akvizice - Veškerá návštěvnost - Kanály.
Jak zvýšit konverzní poměr?
Existuje několik různých možností, jak zvyšovat konverzní poměr:
- Úpravy provedené na webu pro zvýšení konverzního poměru - usnadnění průchodu zákazníka webem k snadnému nákupu, zpřehlednění webu, tím se zabývá UX a UI.
- Přes online marketing - optimalizace kanálů a kampaní (zejména v PPC, porovnávačích, reklamě na Facebooku) se zaměřením na přivedení návštěvnosti s vysokou pravděpodobností konverze. Ovšem pozor, doporučuji využít při vyhodnocování ve webové analytice také atribuční modely, abyste v rámci optimalizace nevyloučili akviziční kampaně.
- Přes značku - známost značky zvyšuje důvěryhodnost a spontánní znalost značky zvyšuje návštěvnost a objednávky - návštěvníci při potřebě produktu z vaší kategorie si vzpomenou na vaši značku či e-shop. Takové kampaně můžete řešit přes displejové kampaně, videokampaně (zejména reklamu na youtube).
- Přes pozitivní online reputaci - e-shopy s tisíci či desetitisíci recenzemi a více než 99% z nich pozitivními (např. v programu Ověřeno zákazníky od Heuréky nebo v recenzích na Zboží.cz) budou mít vyšší konverzní míru, než e-shopy, které začínají nebo mají negativní recenze.
- Přes věrnostní program - vlastní věrnostní program, který odměňuje zákazníky a motivuje je, aby nakupovali ve vašem e-shopu zvyšuje konverzní míru.
- Přes nabídku a ceny - základem e-shopu jsou produkty, jejich dostupnost a prodejní ceny. Pokud máte skladem poptávané zboží za výhodné ceny, máte vyšší pravděpodobnost nákupu než pokud nabízí zboží neznámé, za dražší ceny nebo s dlouhou dobou doručení.
- Přes kampaně - slevové kampaně, kampaně s dopravou zdarma či dárku k nákupu znamenají další cestu, jak přesvědčit zákazníky k nákupu a tím zvýšit konverzní míru. Jen pozor, aby vám z vyššího obratu zůstala dostatečná marže.
Přesto, že se některé způsoby mohou zdát odlišné, všechny spolu souvisí např. pokud budete mít vyšperkovaný online marketing, ale e-shop bude pro návštěvníky nepřehledný se spoustou překážek, nepodaří se vám dosáhnout dobrého konverzního poměru.
Spolu s konverzním poměrem doporučuju sledovat také PNO nebo ROAS.