Co to je RTB?
Real-time bidding se v ČR rozvíjí teprve několik let, proto ještě spousta lidí vlastně nemá tušení, co je to RTB. Přitom jde o systém, který dokáže inzerentům plánovat reklama na internetu a při nákupu prémiových prostor také šetřit peníze a majitelům webů využít prázdné reklamní prostory (obvykle neprodané přímým prodejem).
Jak vyplývá ze zkratky, RTB je vlastně nabízení (reklamy) v reálném čase. Jde o to, že web nabídne volné reklamní prostory, několik inzerentů navrhne cenu, kterou jsou ochotni za ně zaplatit, a následně se vybere, komu reklama připadne. Všechno tohle se děje během cca 100 ms.
Přednosti RTB
-
Prémiové reklamní plochy - lze se dostat na reklamní plochy kam se s PPC reklamou nedá dostat.
-
Prémiové publika - úzké a přesné cílení na publika a uživatele, které se obtížně zasáhnou přes PPC.
-
Přesné plánování - lze naplánovat počet zobrazení pro online kampaň.
-
Přesné cílení - platformy pro RTB nabízí velmi pokročilé cílení, takže se reklamy ve výsledku zobrazují uživatelům, které dané produkty a služby opravdu zajímají.
-
Možnost přednostního cílení - možnost vybírat jako první z návštěvníků webů (First look private deal).
-
Není vyprodáno - umožňuje nakupovat ve veřejné aukci, která je otevřená a umožňuje nakoupit na poslední chvíli.
-
Přesné statistiky - dodává dostupné a relevantní data k tomu, kde a jak se reklama zobrazila.
Majitel webu obsadí i takové reklamní plochy, které by jinak zůstaly nevyužité přímým prodejem.
Nevýhody RTB
- Cena ve srovnání s PPC - V českém a slovenském prostředí je jí často cena ve srovnání s cenou, kterou zaplatí v běžné displey reklamě v obsahové síti prostřednictvím PPC reklamních systémů.
- Nemusí být dostupné specifické formáty, které lze nakoupit napřímo.
Jak využít RTB
-
Akvizice - přivést na návštěvníky na web - získání návštěvníků, kteří jsou potenciální zákazníci.
-
Zásah - získat zásah reklamou u cílové skupiny - zasáhnout cílovou skupinu reklamou.
-
Připomenout značku nebo prohlížené produkty dřívějším návštěvníkům - takové kampaně se jmenují remarketingové kampaně.
Jaké jsou formáty reklam?
-
Bannerová reklama - obrázkové bannery v šíři různých formátů - např. 300 × 250, 728 × 90 či 160 × 600.
-
Richmedia formáty - líbivé formáty bohaté na interakci a animace, využívají se spíše pro branding.
-
Dynamická reklama s produkty - obsahují produkty, které jsou dynamicky generované prostřednictvím propojení s e-shopem.
-
Nativní reklama - působí jako součást webu např. ve výpise dalších článků.
-
Video reklama
Cena RTB
Cena se skládá z:
- Cena za zobrazení - mediální náklad. Ceny jsou nižší než přímý nákup, ale často vyšší než PPC reklama.
- RTB platformy pro zadávání kampaně - zprostředkující systémy si berou svou provizi.
- Agenturní náklady - agentura, která obsluhuje systémy.
RTB systémy
Platformám, na nichž je možné zadávat RTB kampaně, se říká DSP (demand side platforms). Tam si inzerent nastaví pravidla, podle kterých mohou být reklamy přiřazovány, a pak už nechá vše na systému. Součástí systému jsou přehledné reporty.
Díky RTB lze získat reklamní prostor na velké spoustě obrovských českých webů, nedávno se objevil prostor pro RTB třeba i v plánovači na Mapy.cz. Vytvářet RTB kampaně lze například na:
- Adform – v ČR asi nejpoužívanější DSP platforma.
- AdPilot – světová platforma se zastoupením pro ČR v Polsku.
- DataXu – v ČR prostřednictvím partnera Gemius.
- DoubleClick Bid Manager – DSP platforma od Google.
- Criteo – řešení zaměřené na retargeting.